זהירות קרינה

האביב כבר כאן ואוטוטו גם יגיע הקיץ, מה שאומר שהשמש כבר תופסת מקום של קבע בשמים ואנו חייבים להיערך בהתאם כדי להגן על עורנו מפני קרניה המזיקות. אבל האם אנחנו באמת יודעים כיצד לעשות זאת?
לכבוד פתיחתה הרשמית של עונת הרחצה (שזה ממש היום), כמה עובדות חשובות שכדאי לדעת לפני החשיפה לשמש.

באיזו הגנה עלינו לבחור?

אפשר להשתמש בהגנה נמוכה, כ15 SPF, אם אין לכם עור בהיר במיוחד ו/או אינכם סובלים משומות, ולשלב אותו עם קרם המכיל נוגדי חימצון. בקיץ כדאי להשתמש בהגנה יותר גבוהה,  כ30 SPF, ולחזור על המריחה לעיתים תכופות יותר. לידיעתכם, אם יש לכם קרם הגנה טוב ואתם מורחים אותו כהלכה, תקבלו 97% הגנה מהשמש. אין 100% הגנה!

האם הגנה מהשמש באמת הכרחית?

כן. קרני השמש מזיקות לעור, נקודה. למעשה, שיעורי התחלואה בסרטן העור בקרב האוכלוסייה בישראל הם מהגבוהים בעולם המערבי. אמנם המודעות לסכנת החשיפה לשמש עלתה בשנים האחרונות ואפשר לומר שאנחנו דואגים באחריות (יחסית) בסביבת הים והבריכה, אבל לצערי לא כך בשגרת היום – יום שלנו. חשוב לציין שקרני השמש אחראיות באופן כמעט בלעדי להזדקנות מוקדמת של העור (הופעת קמטים, סימני פיגמנטציה וכיוצ"ב) – גורם שמשום מה מדאיג אותנו יותר. רבים אינם יודעים שקרינת ה-UVA, הקרינה המזיקה ביותר (ויכולה להזיק גם בחורף), מצליחה לחדור זכוכית. החשיפה לשמש היא בעצם סיכון מצטבר, בדיוק כמו אלכוהול או עישון, ולרוב אין לה השפעה באופן ישיר. העור שלנו זוכר הכל. שימוש קבוע בקרם הגנה במהלך 18 השנים הראשונות לחיינו, יכול למזער מאד את הסיכוי להיפגע.

יותר חשוב מגובה מסנן הקרינה היא הדרך בה משתמשים בו. תתפלאו בוודאי לגלות שעל-פי מחקרים שנעשו עולה שאנשים שהשתמשו במסננים גבוהים יותר, היו בעלי סיכון מעט גבוה יותר לחלות בסרטן עור מאשר כאלו שהשתמשו במסננים נמוכים יותר. הסיבה לכך היא התדירות הנמוכה יותר של ההתמרחות בקרם ההגנה וצורת השימוש בו. אל תטעו לחשוב שקרם ההגנה בעל SPF גבוה יגן עליכם למשך כל היום. כדי שהוא באמת יהיה אפקטיבי צריך לחזור על הפעולה בערך כל שעתיים-שלוש, מאחר והיעילות שלו הולכת ופוחתת מרגע המריחה. יש למרוח 2 מ"ג קרם הגנה על כל 2 ס"מ עור, שזה בערך חצי כפית של מסנן קרינה לשטח הפנים, כדי לקבל הגנה אפקטיבית.

כמה להתמרח?

לידיים ולרגליים תזדקקו לכמות של כ-4 כפיות, ולפלג הגוף העליון (מלפנים ומאחור) לעוד 2 כפיות. מריחה של כמות מופחתת מזו המומלצת, תגרום לפגיעה ברמת ההגנה, אפילו אם תשתמשו ב50 SPF.

מייקאפ עם הגנה? קרם לחות עם הגנה? מסנן קרינה לבד?

למרות שמוצרי הטיפוח כמו קרם לחות ומייקאפ מכילים בתוכם מסנני קרינה ברמה זו או אחרת, עדיין עדיף להשתמש בנוסף בקרם הגנה נפרד – כמות מוצרי הטיפוח שאותה אנו מניחים על הפנים לא תהיה מספיק עבה כדי להגן בצורה טובה על עור פנינו. נכון שאנו יכולים להרשות לעצמנו לשים כמות גדולה יותר של קרם לחות עם מסנן קרינה, אבל הבעיה היא שהוא לרוב מכיל גם חומרים פעילים אחרים שלא תמיד משתלבים היטב עם מסנני הקרינה שבתוכו. אם אתם חוששים מכמות עודפת של קרמים על הפנים או מגירויים ותופעות אלרגיה מכמות גדולה מידי של מסנני קרינה (אלו שבמוצר הטיפוח יחד עם אלו שבקרם ההגנה), לפחות בקיץ העדיפו להשתמש בשעות היום בקרם הגנה ובלילה תוכלו להשלים את פעולת הטיפוח באמצעות קרמי לחות שונים. סה"כ אם תבדקו את רשימות המרכיבים על קרמי היום והלילה שלכם, תיווכחו לגלות שאין ממש הבדלים ביניהם והם מכילים כמעט את אותם המרכיבים. אגב, בחשיפה לשמש חשוב גם להימנע משימוש בחומרים המגבירים את הרגישות לאור, כמו למשל בשמים המכילים אלכוהול או תמציות צמחים ושמנים שונים.

אחרי החשיפה לשמש… מה קורה?
חשיפה לשמש משמעותה רדיקלים חופשיים בעור שלנו, מה שמוביל להזדקנות מוקדמת שלו ואפילו לסרטן העור חלילה. למרות שבעור יש לנו נוגדי חימצון (אנטי אוקסידנטים) טבעיים הנלחמים ברדיקלים החופשיים (שנובעים, בין השאר, גם מגורמים כמו עישון וזיהום אוויר), הם פוחתים עם הגיל וחשוב מאד להשלימם. לכן, לאחר החשיפה לשמש רצוי להשתמש במוצרים המכילים רכיבים נוגדי חימצון כמו ויטמינים C ו-E, או מרכיבים צמחיים כמו תה ירוק, למשל. אם אתם נוהגים באופן קבוע לשהות זמן רב בשמש, חשוב למרוח לאחר מכן קרם לחות מזין כדי שהעור לא יתייבש, יאבד מגמישותו וקמטוטים יתחילו להופיע. אם למרות שהשתמשתם במסנני קרינה, נכוויתם מעט מהשמש, אפשר וכדאי למרוח על העור חומרים מרגיעים כמו תמצית שורש ליקריץ או אלוורה. גם קרם יום או לילה איכותי מכיל בתוכו חומרי הזנה והרגעה.

אז אחרי שהפנמנו והבנו את כל הסיכונים הכרוכים מחשיפה ממושכת לשמש, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להגן על עצמכם ככל האפשר, כמו גם כאלו שירגיעו ו/או יטפחו את עורכם לאחר החשיפה או אפילו יעניקו לו גוון שזוף, מבלי להסתכן.

1. חשוב להתאים את התכשיר לפי סוג וגוון העור. לדוגמא, לבעלות עור בהיר מומלץ להשתמש במקדמי הגנה גבוהים יותר, לבעלות עור שמנוני מומלץ להשתמש בתכשירים ללא שומן.

2. חשוב לוודא את משך עמידותו במים של תכשיר ההגנה מפני השמש. השתכשכות במים, הזעה וחול שנדבק לעור הגוף מפחיתים מעמידותו של תכשיר ההגנה ועל כן יש להקפיד למרוח קרם על הגוף והפנים מדי 2-3 שעות.

3. מומלץ למרוח את תכשיר ההגנה על כל הגוף, לפני לבישת בגד הים, גם באותם מקומות אשר יהיו מכוסים בבגד הים ואשר לא יהיו חשופים ישירות לשמש.

4. תאריך התפוגה של תכשירי ההגנה מהשמש נע בין שנה לשנתיים. תכשיר ישן עלול להזיק לעור ולא יהיה יעיל בהגנה מפני השמש. לכן מומלץ לרכוש מסנן הגנה, הנושא תאריך תפוגה. יצוין כי תכשירי ההגנה מהשמש מיועדים לשימוש במשך שנה מיום פתיחת המוצר, גם אם תאריך התפוגה המצוינים עליהם הוא לשנתיים.

5. כשמדובר בעור רגיש, אלרגי או עור הסובל מבעיית עור כלשהי יש להיוועץ ברופא או רוקח על מנת שיתאימו את תכשיר ההגנה המתאים ביותר.

אל תשכחו לחבוש גם כובע רחב שוליים ולהרכיב משקפי שמש כהות.

והעיקר שתשמרו על עצמכם!
קיץ מהנה ומלא בצבע!

שלכם,
אלישבע